Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Niet alleen particulieren zijn continu bezig met Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en andere, ook bedrijven focussen almaar meer op deze platformen. Om in contact te komen met hun doelgroep, hun naamsbekendheid te vergroten en te luisteren naar hun klanten. Maar welk kanaal kiezen? Om jou daarbij te helpen, brengen wij de belangrijkste kanalen in kaart mét enkele tips om je keuze te vergemakkelijken.
Niemand heeft de tijd en middelen om elk social media-kanaal te onderhouden. Het heeft ook geen zin om één bericht op diverse kanalen te gebruiken. Best is om er twee of drie te kiezen waarop je al je aandacht richt. Focus bij de keuze ervan altijd op je doelgroep. Op welk kanaal is die doelgroep het meest actief? Je kunt fantastische berichten schrijven en verspreiden maar als je doelgroep ze niet leest, is het verloren moeite. Weet ook dat de gebruikersgroep van een social medium kan veranderen, dus houd dit goed in de gaten.
Facebook is in België veruit het grootste social media-platform. Het wordt vooral gebruikt om nieuws te lezen over of te chatten met familie en vrienden. Zet Facebook in voor de marketing én branding van je bedrijf door middel van tekst, afbeeldingen en video. Ga hierbij de interactie aan met je doelgroep. Zo kun je volgers via Facebook oproepen zich aan te melden voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief en/of om deel te nemen aan evenementen. Maar vraag je volgers niet te vaak en te actief om berichten te delen. Dat wekt ergernis bij de vrienden van degenen die vaak delen, en brengt dus je naam in diskrediet.
Facebook wordt het meest gebruikt door jongvolwassenen en volwassenen. Bij jongeren neemt het gebruik af. De grootste groei is te zien bij 60-plussers. Deze groep komt op Facebook ter ontspanning, dus als je die wilt bereiken, is het raadzaam om de topics luchtig te houden en geen schreeuwende advertenties te plaatsen. Het medium biedt veel advertentiemogelijkheden, waarmee heel doelgroepgericht geadverteerd kan worden.
Het visuele sociaal medium Instagram zit in de lift. Het is een app waarmee je foto’s kunt bewerken en delen. Het is vooral geschikt voor bedrijven die veel met beeld werken. Zet Instagram in om merkbeleving te creëren en de interactie aan te gaan met je doelgroep. Doe ermee aan brand marketing door middel van kwaliteits-content: neem de tijd voor je foto’s, wees creatief en afwisselend. Foto’s worden op Instagram geïndexeerd door het gebruik van hashtags (#). Door de juiste hashtags bij je post te plaatsen trek je nieuwe bezoekers aan op jouw pagina en daarmee ook nieuwe volgers. Probeer in een bericht tien goede hashtags te gebruiken die in relatie staan met je bericht.
Vooral jongeren tussen 20 en 30 zijn actief op Instagram. Gebruikers van Instagram ondernemen vaker actie na het bekijken van foto’s op hun timeline. Zoals speuren naar het hippe rokje van hun favoriete mode-blogger of de recepten achter de mooie food posts opzoeken. Sinds enige tijd is het mogelijk om te adverteren op Instagram. Zo kan je tijdelijk kortingscodes aanbieden aan je volgers. Of met foto’s, carrouseladvertenties en video’s publiciteit maken.
Twitter is een micro-blog. Met korte berichten van 280 tekens krijg je de mogelijkheid om – vooral tekstueel – je doelgroep te bereiken. Via hashtags (#) plaats je jouw tweet (een gedachte, oproep, idee, nieuws, link, weetje of actie) in de zoekmachine van Twitter en vergroot je het bereik van je bericht. Bedrijven zetten Twitter vooral in voor webcare (snelle on-line dienstverlening) en als discussieplatform voor actualiteiten.
Het is belangrijk om de reacties van je volgers goed op te volgen. Te wervende boodschappen werken vaak averechts. Het kanaal is vooral populair bij marketeers, politici, journalisten, in de modewereld en het voetbalcircuit. Twitter heeft een grote groep loyale gebruikers die vooral te vinden is in de categorie 25+. Een gebruikersvoordeel van Twitter is dat het alle tweets op chronologische volgorde toont.
LinkedIn is een zakelijk medium. LinkedIn wordt vooral gebruikt als on-line visitekaartje, voor het onderhouden van zakelijke contacten en het uitbreiden van het eigen netwerk. Heb jij als doel om nieuwe werknemers te werven of om jouw producten of diensten bij een zakelijke doelgroep aan te prijzen? Dan heeft het zeker zin om een LinkedIn-pagina aan te maken. Opsplitsen kan op basis van kenmerken zoals bedrijfsgrootte, bedrijfstak, functie en geografische ligging. Waak er wel over om niet teveel berichten te plaatsen, dat wordt al snel gezien als overkill. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers ligt hoger dan op andere social media. 50 procent is tussen 30 en 64 jaar.
Snapchat
Op Snapchat deel je een foto of filmpje van maximaal tien seconden met je volgers direct nadat je het hebt gemaakt. Na 24 uur worden ze automatisch verwijderd. De gebruiker weet dat je slechts enkele seconden van zijn tijd vraagt. Wereldwijd zijn er meer dan 158 miljoen dagelijkse gebruikers. Hun gemiddelde leeftijd ligt rond de 20 jaar. Voor marketeers is Snapchat het ideale middel om op een informele manier een band te creëren met hun doelgroep.
YouTube
YouTube is een website voor het uploaden, bekijken en delen van videofilms. Via YouTube kan je je dienst of product onder de aandacht brengen. Omdat YouTube ook veel als zoekmachine wordt gebruikt, kan je film met de juiste omschrijving ook veel bezoekers genereren. Eigenaar Google geeft voorrang aan bedrijven die actief zijn op YouTube. Voor het verbeteren van de on-line vindbaarheid is het hosten van video’s op YouTube daarom een aanrader. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium om hun favoriete filmpjes te vinden.
Uiteraard zijn er nog andere mogelijkheden zoals Pinterest, Vimeo en andere. Wat jouw keuze ook mag zijn, onthoud dat ieder kanaal altijd in functie van je doelstellingen moet staan en dat je er veel tijd en middelen moet insteken.