SEO, sterke zoekmachine optimalisatie

Siteffect is de SEO-specialist voor jouw bedrijfswebsite. Voor een hoge ranking in zoekmachines met een duurzaam resultaat!

Tip

Lanceer je een nieuwe website? Dan is SEA de tool om je platform tijdelijk te boosten. Terwijl je adverteert, zwengel je de SEO-motor aan door geoptimaliseerde landingspagina’s te creëren. Zo combineer je een quick win met de start van een duurzaam groeitraject. Best of both worlds!

Meer over SEA? Dat lees je hier >

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimization) gebruik je om de natuurlijke referentiëring van jouw site te optimaliseren. Om jouw web-pagina’s hoog te laten scoren in de organische (niet betalende) zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Hoe hoger je website in Google staat, hoe meer bezoekers de weg naar je website vinden.

Neem contact op

R

Zoekmachine optimalisatie op lange termijn

Acties binnen SEO zijn gericht op het vergroten van de zichtbaarheid op lange termijn. Als je 15 dagen met alle SEO-acties stopt, is het niet abnormaal dat de resultaten in belangrijke mate afnemen. Daarom is het sterk aangeraden om regelmatig op SEO te werken, in plaats van om de zes maanden eenmalige acties uit te voeren. SEO kan je vergelijken met aan sport doen: zolang je regelmatig en voldoende traint, zie je de resultaten ervan. Als je stopt met trainen, gaan de prestaties achteruit.

R

Slim bloggen

Wanneer  je te maken hebt met sterk concurrentiële sleuteltermen, is het heel moeilijk om heel snel een goede positie (ranking) te behalen via SEO. Met een nieuwe website scoor je altijd beter. Omdat er regelmatig iets verandert of pagina’s worden toegevoegd. Zoekmachines zien dat je er intensief mee bezig bent. Voor bestaande websites is er de optie “bloggen”. Om op regelmatige basis een nieuw bericht te posten. En dan komen we weer bij de vergelijking met sport. SEO is iets waar je continu mee bezig moet zijn. Het vraagt regelmaat maar het hangt ook af van andere factoren, met name van de andere bloggers of sporters. En met welke frequentie moet je een bericht de wereld insturen: een keer per week, twee keer, drie keer, iedere dag? De keuze ligt bij jezelf. Voor de zoekmachine-optimalisatie is het van belang dat jouw blog regelmatig wordt voorzien van nieuwe, kwalitatief goede content. Maar het is niet voor iedereen mogelijk om iedere dag te bloggen. Het vergt veel discipline. Lukt het jou niet? Ga dan gewoon voor het maximaal aantal keer dat voor jou haalbaar is. En vergeet ook niet elk van die berichten te delen in de sociale media.

R

Juiste zoektermen

In SEO werk je met zoektermen en niet meer met zoekwoorden. Zoektermen, een combinatie van een aantal zoekwoorden zoals “kapper Grimbergen zonder afspraak”, werken veel effectiever. Deze zogenaamde “long tail keywords”, de zoektermen met 3 of 4 woorden, hebben vaak minder concurrentie. Je vermijdt bovendien dat zij die zeker op afspraak willen gaan niet bij deze kapper terechtkomen. Daarom is het belangrijk om eerst je doelgroep en je zoektermen te bepalen. Schrijf aan de hand daarvan je teksten.

Daarbij moet je ervoor zorgen dat de tekst minimaal uit driehonderd woorden bestaat. En je zoektermen  meerdere keren voorkomen in je tekst. Ook synoniemen telt Google mee in de resultaten. Laat ze bovendien voorkomen in de titel (<h1>) en bij de tussenkopjes (<h2>). Vernoem de zoektermen ook in de URL (slug) van de pagina. Zorg er bovendien voor dat de belangrijkste focustermen in de intro staan. driehonderd woorden op één web-pagina is soms redelijk veel. Dat kan men opvangen door een pagina te maken met vijf sleutel- of zoektermen. Waarbij je de tekst onderverdeelt in vijf paragrafen. Met telkens een titel en een subtitel boven een deel tekst, waarin de zoekterm van dat deel verwerkt is.

Het is ook nodig dat je web-pagina een foto bevat. Met een aangepaste naam want zoekmachines kunnen geen foto’s interpreteren. Gebruik dus liever “SEO-afbeeldingen.jpeg” en niet “DSC7865.jpg”. Zorg er ook voor dat er altijd een verband is tussen de tekst van je artikel, en de bestandsnamen en alt-teksten van de afbeeldingen in je artikel.