Nieuwe huisstijl “Geborgen in Grimbergen”
Met deze video stelde stelde de gemeente Grimbergen in december trots haar nieuwe logo voor aan haar inwoners.
Het nieuwe gemeentelijke logo bestaat uit een gestileerde kraai en een ondersteunende hand. Deze laatste is in zandkleur, wat verwijst naar de zandsteen waaruit de basiliek van Grimbergen is opgetrokken. De hand staat verder symbool voor de geborgenheid en de veiligheid die de gemeente haar inwoners biedt. Ook de slogan “Geborgen in Grimbergen” geeft hier uiting aan. De drie deelgemeenten – Humbeek, Beigem en Strombeek-Bever – worden voorgesteld door de drie veren die de hand harmonieus flankeren.
De kraai is dan weer een link naar de rijke geschiedenis van de gemeente. Vroeger was de Grimbergse basiliek immers een populaire vertoefplaats voor kraaien. Er huisden destijds zoveel kraaien in Grimbergen dat de inwoners eeuwenlang de spotnaam ‘Kraaischutters’ kregen.
Vlotte samenwerking leidt tot mooi resultaat
Het is duidelijk dat er grondig nagedacht is over het nieuwe logo en de huisstijl van de gemeente. Meer dan negen maanden was Siteffect in de weer met de werkgroep van de gemeente om tot dit prachtige resultaat te komen. Deze bestond uit zes mensen, waaronder drie schepenen en drie gemeenteraadsleden van de meerderheidsploeg.
“Nadat we in januari 2020 de opdracht toegewezen kregen,” legt Olivier Troch, zaakvoerder van Siteffect én inwoner van Grimbergen, uit, “organiseerden we met de leden van de werkgroep meteen een uitgebreide brainstorming waarbij tal van weetjes en anecdotes over Grimbergen werden aangesneden. Zo kwamen we ook uit bij de kraai als element dat we moesten integreren in het logo. Van bij de start van de opdracht hebben we dus op een prettige, toffe manier met de gemeente kunnen samenwerken. Het was evenwel geen sinecure om de verschillende troeven waar Grimbergen voor staat, te verwerken in het nieuwe logo. Dankzij een goede dosis creativiteit en de vlotte samenwerking zijn we tot een bijzonder mooi resultaat gekomen waar we bij Siteffect fier op zijn.”
Ook burgemeester Chris Selleslagh is blij met het resultaat: “Het was een werk van lange adem, maar eens we een akkoord bereikten over dit ontwerp geraakten we in een stroomversnelling. Al wie hieraan meewerkte, verdient een dikke pluim.”
Meer dan logo en huisstijl
Siteffect creëerde in het kader van deze opdracht niet alleen het nieuwe logo en de huisstijl, maar ook nog heel wat andere communicatiedragers.
“Naast het logo ontwierpen we ook een aantal deellogo’s en een handboek voor een correcte toepassing en declinatie van de huisstijl. De nieuwjaarskaart die de inwoners van Grimbergen recent in de bus kregen is ook van onze hand, evenals de presentatievideo die gepubliceerd werd op de Facebookpagina en het YouTube-account van de gemeente. Tenslotte stonden we ook in voor een PowerPoint-template en een aantal aan de nieuwe huisstijl aangepaste afgeleide documenten. Een zeer complete opdracht dus,” blikt Olivier Troch tevreden terug.
Het nieuwe logo en de bijhorende huisstijl vormden ook de basis voor de vernieuwde versies van website en infoblad, die ondertussen ook werden gelanceerd.